Wprowadzenie do modlitwy na sobotę, 7 września 2024 r.

Tekst: Łk 6, 1-5

Prośba: o otwarte i elastyczne serce

Myśli pomocne w rozważaniu:

  • (…) uczniowie zrywali kłosy i jedli, wykruszając ziarna rękami. Jezus pozwala uczniom, czynić to, czego nie wolno było robić w szabat. Wychodzi poza pewne ramy religijne, kulturowe, zwyczajowe, pozwalając im tym samym zaspokoić głód. Bóg chce nas karmić i nasycać. I czasem może robić to w sposób, który niekoniecznie pasuje do naszych przyzwyczajeń, schematów myślenia o Nim, o życiu duchowym, religijnym. I możemy Go tak, jak faryzeusze, odrzucić, bo wykracza poza granice, które Mu wyznaczyliśmy. Zatrzymaj się i zobacz, czy jest w Tobie otwartość na to, aby Bóg działał w Twoim życiu tak, jak On chce?
  • Czemu czynicie to, czego nie wolno w szabat? Faryzeusze skupiają się tylko na jednym aspekcie całej sytuacji – tym, że zostało przekroczone prawo. Nie widzą w tym Jezusa, który jest Synem Bożym, nie widzą uczniów, jako ludzi, którzy są głodni… Czasem możemy mieć skłonność do oceniania innych, ale także siebie, jedynie po tym, co jest widoczne gołym okiem. Nie chcemy wtedy zrozumieć, dlaczego ktoś się zachował tak, a nie inaczej, dlaczego ja się zachowałem tak a nie inaczej. A często w środku tego wszystkiego są rany, lęki, różne trudne doświadczenia. Warto zajrzeć w głąb siebie i zadać sobie pytanie: mam bardziej skłonność do potępiania (siebie i innych) czy raczej staram się przyjąć, zrozumieć.
  • Syn Człowieczy jest Panem także szabatu. Elastyczność jest cechą ludzi dojrzałych emocjonalnie. I Jezus takiej elastyczności uczy – On jest Panem szabatu i Jego obecność zmienia wszystko. Zobacz ile jest w Tobie elastyczności a ile przywiązania do schematów, ile sztywności w myśleniu. Proś Boga, aby czynił Twoje serce bardziej otwartym i elastycznym. 

Na koniec tej modlitwy porozmawiaj z Jezusem o tym wszystkim, co Cię najbardziej poruszy, co przeżyjesz jako ważne dla Twego życia. Te poruszenia zapisz w swoim dzienniku, by bardziej Cię dotknęły i miały moc przemienić Twoje życie.